Макс Верстапен спечели ГП на Саудитска Арабия

21:15
Макс Верстапен спечели ГП на Саудитска Арабия

Старт на състезанието! Серхио Перес направи перфектно потегляне от първото място и запази водачеството си пред Шелр Леклер докато зад тях Карлос Сайнц загуби позиция от Макс Верстапен.

Зад първите четирима не настъпиха съществени промени, като единствено Кевин Магнусен мина пред Пиер Гасли в спора за деветото място. В началото на втория тур французинът загуби десетата позиция от Ландо Норис.

Още в първите две обиколки Перес успя да отвори преднина от повече от секунда пред Леклер, с което на позволява на монегаска да се възползва от системата DRS на три от дългите прави в Джеда.

Именно с нейното използване Джордж Ръсел изпревари Естебан Окон за петото място в края на третия тур.

Люис Хамилтън, който стартира 15-ти, спечели само едно място в рамките на първите обиколки. Британецът обаче бе един от само тримата пилоти, които започнаха състезанието с твърдите гуми, заедно с Магнусен и Нико Хюлкенберг. Всичко останали състезатели правят първи си стинт с медиум.

В началото на петата обиколка двамата представители на Алпин Окон и Фернандо Алонсо едва не се удари в спирането за първия завой след късна блокираща маневра на френския пилот.

Отпред в средата на шестия от общо 50 тура авансът на Перес е 2.3 секунди преди Леклер, който е на 1.4 пред Верстапен. Сайнц се движи на 2.8 зад първите трима.

В началото на седмата обиколка пилотите на Алпин отново бяха близо до контакта, този път на изхода от втория завой. За щастие те се разминаха с това, а Алонсо изпревари своя съекипник.

Само обиколка по-късно двамата отново бяха екстремно близо в края на старт-финалната права като този път Окон изпревари двукратния шампион. Той обаче стори това с минаване напряко на втория завой и трябваше да върне позицията преди края на тура. Той стори това, но в процеса на връщане едва не загуби място от Валтери Ботас, който бе много близо зад дуото на Алпин.

Към тях много бързо се залепи и Магнусен, което заформи страхотен четирибой за шестото място. Той обаче отдалечаваше този квартет от лидерите, като те вече бяха на повече от 20 секунди зад Перес.

В десетата обиколка Леклер получи съобщение, че деградацията на Ферари е по-добра от тази на Ред Бул, както бе и в Бахрейн преди седем дни. В края на десети тур разликата между монегаска и лидера Перес бе 2.3 секунди, докато Верстапен бе на 2.1 зад пилота на Ферари.

До края на 11-я тур Хамилтън прогресира до 11-то място, като той вече се възползваше от по-дългия живот на твърдите гуми. Той му позволи да изпревари Ланс Строл и Ландо Норис в рамките на три обиколки.

Пред него продължаваше титаничният дуел между Окон и Алонсо, в който за момента предимство имаше двукратният световен шампион.

В 15-та обиколка Перес влезе в бокса, след като само в рамките на един тур загуби близо секунда от Леклер. Мексиканецът сложи гумите хард, с които най-вероятно ще се опита да остане на пистата да края на надпреварата.

Кола за сигурност! В най-лошия възможен момент за Перес на трасето бе изкаран автомобилът за сигурност, след като Никола Латифи се удари на последния завой. Това позволи на Леклер, Верстапне и Сайнц да влязат в бокса, като само Сайнц се върна на трасето зад Перес.

И тримата пилоти също сложиха гумите хард, с които също ще се опитат да покрият оставащата дистанция. При излизането на колата за сигурност Магнусен, Хамилтън и Хюлкенберг избраха да не влизат в бокса, те стартираха с хард. Така те спечелиха доста позиции, като се движат съответно шести, седми и девети.

Повторения на връщането на Сайнц на пистата обаче показаха, че най-вероятно той бе пред Перес при минаването на линията на колата за сигурност, което означава, че мексиканецът ще трябва да загуби и третото място заради инцидента на Латифи.

В 19-та обиколка комисарите обявиха, че ситуацията между Сайнц и Перес е отбелязана и най-вероятно ще се стигне до разследване и санкция за пилота на Ред Бул. Допълнителни повторения показаха, че испанецът действително бе по-напред при връщането си на пистата, което означава, че той трябва да е трети, а Перес четвърти.

Рестарт! Леклер с перфектно подновяване на състезанието, което му позволи да запази водачеството си. Зад тях Перес пусна пред себе си Сайнц между завои три и четири.

Още във втората обиколка след рестарта Леклер записа най-бързата обиколка от началото на надпреварата, с което отвори аванс от повече от секунда преди Верстапен, точно когато DRS бе реактивиран.

В края на 23-та и в началото на 24-та обиколка Магнусен и Хамилтън се атакуваха и контраатакуваха в спора за шестата позиция, която в крайна сметка остана притежание на датския пилот на Хаас. Зад тях Ботас изпревари Хюлкенберг за деветото място с лесна маневра на старт-финалната права.

В началото на 25-я тур Хамилтън изпревари Магнусен в спирането за първия завой, а в същото време Верстапен подобри най-бързия тур на лидера, което стопи на преднината на Леклер, но тя все още бе над секунда.

Монегаскът обаче допусна грешка при преминаването си покрай подхода за алеята пред боксовете и мина върху бялата линия, която разделяше него и състезателната писта. Заради високите скорости в Джеда това е изрично забранено и може да донесе наказание на пилота на Ферари.

В 27-та обиколка световният шампион записа нов най-бърз тур, но отново не успя да намали изоставането си до под една секунда. Пасивът на датчанина плаваше между 1.3 и 1.7 секунди в рамките на обиколката в Джеда, като той изоставаше чувствително в първи сектор, но бе по-бърз във втория и трети.

Още в 28-я тур обаче Леклер отговори на темпото на Верстапен и даде време с 0.3 секунди по-добро от това на пилота на Ред Бул. Двамата започнаха да се откъсват пред Сайнц и Леклер, в повторение на разова на състезанието в Бахрейн преди седмица. Тяхната преднина пред третия бе 3.5 секунди, а Перес се движеше на 2.0 зад Сайнц.

Пети и шести в 31-та обиколка се движеха Ръсел и Хамилтън, а седми бе Магнусен. Той и Хамилтън обаче все още не бяха спирали в бокса, което трябва да се случи преди края на състезанието.

В началото на 35-я тур Алонсо изпревари Магнусен в битката за седмото място. Испанецът направи много умна маневра, тъй като избра да не атакува своя съперник в последния завой, за да има DRS на старт-финалната права, което му позволи с лекота да мине пред пилота на Хаас.

Само обиколка по-късно обаче колата на испанеца се повреди и той драстично намали темпото си. Така той загуби шанс за всякакви точки от старта в Джеда, въпреки перфектно си каране на бреговете на Червено море.

Буквално минута след испанеца Даниел Рикардо също получи повреда в своята кола и спря на старт-финалната права, малко преди входа за бокса. Двамата не бяха единствените с проблем, тъй като Ботас също се прибра в своя гараж и отпадна от състезанието.

Виртуална кола за сигурност! Заради спрелите коли на Алонсо и Рикардо рейс директора обяви период с кола за сигурност и затвори бокса. Малко преди това да се случи Магнусен влезе за своето задължително спиране, но Хамилтън не стори това.

След отпаданията на Алонсо, Рикардо и Ботас, както и това на Латифи от по-ранната фаза на пистата десет обиколки преди края останаха 14 от стартиралите 18 коли. Мик Шумахер се оттегли от надпреварата след катастрофата си в квалификацията вчера, а Юки Цунода получи повреда по-малко от 40 минути преди старта и също не се включи в надпреварата.

Зелен флаг! След три обиколки с виртуална кола за сигурност надпреварата бе подновена в 41-та от общо 50 обиколки. Веднага след подновяването на състезанието Хамилтън влезе за своето спиране и се върна на пистата на 12-то място, точно зад Магнусен.

Отпред премахването на виртуалната кола за сигурност дойде в перфектния момент за Верстапен, тъй като той и Леклер точно бяха излезли от първия сектор, в който монегаскът е много бърз. Това позволи на Верстапен да влезе в DRS зоната на своя съперник и го изпревари в края на 42-та обиколка. 

Леклер обаче си върна позицията с DRS на старт-финалната права, точно както се случи на три пъти в Бахрейн преди седем дни.

В края на обиколката двамата спряха много агресивно за последния завой, тъй като и двамата искаха да са по-назад в точката за засичане на разликата преди DRS зоната. При тази маневра световният шампион блокира много агресивно предните си гуми, което образува плоски пета върху тях.

В дъното на топ 10 Магнусен и Хамилтън започнаха своя прогрес с гумите медиум, но британецът не успя да се справи от първи път с Ланс Строл и трябваше да прекара една обиколка повече зад канадския пилот на Астън Мартин.

Отпред пет тура преди края на състезанието разликата между Леклер и Верстапен бе по-малко от секунда. Кадри от болида на монегаска обаче подсказват, че той е останал без особено голям ресурс в задните си гуми. Ситуацията на Верстапен не бе много по-добра, тъй като и световният шампион се пързаляше на излизането на завоите.

В началото на 47-та обиколка Верстапен пое водачеството от Леклер, след ново дебнене за DRS на старт-финалната права, което този път бе спечелено от световния шампион. За маневрата на нидерландеца спомогна и нови плъзване на Ферарито на Леклер, който загуби на ускорението от последната крива.

Още в първата си обиколка с чиста обиколка Верстапен увеличи темпото и записа нова най-бърза обиколка, но така и не успя да се откъсне на повече от секунда пред Леклер. Още в следващата обиколка обаче монегаскът отговори и бе напът да атакува отново за първото място, но жълти флагове в първия шикан заради контакт между Албон и Строл не му позваолиха да стори това.

Край на състезанието! Макс Верстапен завоюва първа победа за сезона във Формула 1, след като излъга Шарл Леклер в един епичен дуел в Джеда. На финала разликата между двамата бе само половин секунда.

Булевард

За да коментирате, трябва да сте регистриран потребител!

Регистрация